Education and outreach

.

 

Student tickets
now nearly 50% off!

1 MARC-ANDRÉ HAMELIN (PIANO), 1:00 pm, WEDNESDAY, 21 FEBRUARY 2018 VIDEO

Montréaler Marc-André Hamelin is easily one of the world’s greatest living pianists; someone whose hands the New Yorker has called “among the wonders of the musical world.” In this concert, those hands bring their magic to bear on a number of beautiful, accessible solo piano works by such composers as Liszt and Debussy, the musical impressionist. The effect is something of a tour through late 19th century Europe. Don’t miss this chance to have your students experience one of the piano’s living giants.

1:00 pm matinee start time (doors open 12:30)
Wednesday, 21 February 2018
Westminster United Church, 745 Westminster Ave.

Franz Liszt
Hungarian Rhapsody No. 13 (S 244/13)
Bénédiction de Dieu dans la solitude
Fantasy and Fugue on the Theme B-A-C-H (S 529/2)

Samuil Feinberg
Piano Sonata No. 4, Op. 6

Claude Debussy
Images, Book I

Leopold GodowskyM
Wine, Women and Song

2 LUCIE HORSCH (RECORDER), 1:00 PM, TUESDAY, 24 APRIL 2018 VIDEO

Teenage Lucie Horsch is the “latest big thing in recorder playing” (The Guardian) who possesses “fearsome virtuosity and superb technique” (BBC Music Magazine). Who could be a more inspiring model for students of the recorder? Hear her demonstrate this popular instrument’s dazzling musical possibilities at our April 2018 concert. You and your students may never see another recorder player, or teenager, as musically gifted as her.

1:00 pm matinee start time (doors open 12:30)
Tuesday, 24 April 2018
Westminster United Church, 745 Westminster Ave.

Antonio Vivaldi
La Tempesta di Mare

Johann Sebastian Bach
Oboe Concerto in D Minor—tr. for recorder

Giovanni Battista Sammartini
Recorder Concerto in F Major

Dag Wirén
Serenade for Strings, Op. 11

PLUS: special student play-along composition! Teachers will receive music in advance.

THE LEARNING BUTTERFLY

The MCO’s one-hour matinees and accompanying interactive bilingual Learning Guides bring the Manitoba Music curriculum alive for K-12 students and teachers. The Learning Guides connect our concerts to a variety of core curricular areas, and employ the four wings of the Learning Butterfly (Making, Creating, Connecting and Responding) to deepen the learning experiences.

Connecting — Through a variety of interactive experiences (sounds, questions, pictures, videos, etc.), students develop understandings about people and practices in music.

Responding — By listening, observing, describing, analyzing, and interpreting students are invited to critically reflect and respond to music experiences.

Making — Students develop language and practices for making music through interactive ways to listen to and perform to concert repertoire and music elements.

Creating — Students are invited to explore and create their own music inspired by music elements of the concert repertoire.

BUS SUBSIDIES

Having trouble meeting concert costs? Ask us about our ticket and bus subsidies. Please contact the MCO at 204-783-7377 for more details.

LISTENING GUIDES

Have you seen our interactive bilingual Learning Guides? Here’s a sample guide from a past matinee. Look, listen, and discover the curricular music learning possibilities!

 

Billets pour étudiants offerts
à un rabais de presque 50 %!

1  MARC-ANDRÉ HAMELIN (PIANO), 13 H, LE MERCREDI 21 FÉVRIER 2018 VIDÉO

Le Montréalais Marc-André Hamelin est reconnu comme l’un des plus grands pianistes vivants. Ses mains ont été d’ailleurs décrites par le New Yorker comme « l’une des merveilles du monde musical ». Pour ce concert, ces mains prêtent leur magie à des œuvres pour piano splendides et accessibles par des compositeurs comme Liszt et Debussy, l’impressionniste musical. Vous aurez l’impression de prendre part à une visite de l’Europe de la fin du 19e siècle. Ne manquez pas cette occasion de faire découvrir à vos élèves l’un des géants vivants du piano.

Matinée débutant à 13 h
(Les portes ouvrent à 12 h 30)
Le mercredi 21 février 2018
Westminster United Church
745, avenue Westminster

Franz Liszt
Rhapsodie hongroise no 13 (S 244/13)
Bénédiction de Dieu dans la solitude
Fantaisie et fugue sur le thème B-A-C-H (S 529/2)

Samuil Feinberg
Sonate pour piano No 4, Op. 6

Claude Debussy
Images, Livre I

Leopold Godowsky
Wine, Women and Song

2 LUCIE HORSCH (FLÛTE À BEC), 13 H, LE MARDI 24 AVRIL 2018 VIDÉO

L’adolescente Lucie Horsch est une « étoile montante de la flûte à bec » (The Guardian) qui possède « une virtuosité redoutable et une technique superbe » (BBC Music Magazine). Où trouver un meilleur modèle d’inspiration pour les élèves de la flûte à bec? Écoutez-la démontrer les possibilités musicales éblouissantes de cet instrument populaire dans le cadre de notre concert d’avril 2018. Vos élèves et vous n’aurez jamais pareille chance de voir une flûtiste, particulièrement adolescente, aussi talentueuse que Lucie Horsch.

Matinée débutant à 13 h
(Les portes ouvrent à 12 h 30)
Le mardi 24 avril 2018
Westminster United Church
745, avenue Westminster

Antonio Vivaldi
La Tempesta di Mare

Johann Sebastian Bach
Concerto pour hautbois en ré mineur
– tr. pour la flûte à bec

Giovanni Battista Sammartini
Concerto pour flûte à bec en fa majeur

Dag Wirén
Sérénade pour cordes, Op. 11

PLUS : présentation spéciale où les élèves jouent sur la musique ! Les enseignants recevront la partition à l’avance.

LE PAPILLON DE L’APPRENTISSAGE

Les séances en matinée d’une heure de l’OCM et les Guides d’apprentissage interactifs et bilingues connexes donnent vie au programme Musique Manitoba pour les élèves de la maternelle à la 12e année, de même que leurs enseignants. Les Guides d’apprentissage établissent des liens entre nos concerts et une gamme de composants clés du programme et utilisent les quatre ailes du papillon de l’apprentissage (Faire, Créer, Établir des liens et Réagir) pour approfondir l’expérience d’apprentissage.

Établir des liens — Par une variété d’expériences interactives (sons, questions, images, vidéos, etc.), les élèves acquièrent une compréhension des gens et des pratiques de la musique.

Réagir — Par l’écoute, l’observation, la description, l’analyse et l’interprétation, les élèves sont invités à réfléchir aux expériences musicales de façon critique et à y répondre.

Faire — Les étudiants apprennent les termes et les pratiques nécessaires pour jouer de la musique par des méthodes interactives d’écoute et de prestation d’un répertoire de concert et d’éléments musicaux.

Créer — Les élèves sont encouragés à explorer et à créer leur propre musique, inspirée d’éléments musicaux du répertoire de concert.

SUBVENTIONS POUR AUTOBUS

Avez-vous de la difficulté à couvrir les coûts du concert ? Informez-vous sur nos subventions pour billets et autobus. Veuillez communiquer avec l’OCM au 204-783-7377 pour de plus amples détails.

GUIDES D’APPRENTISSAGE

Avez-vous vu nos Guides d’apprentissage interactifs et bilingues? Voici l’extrait d’un guide d’une séance en matinée antérieure. Regardez, écoutez et découvrez les possibilités d’apprentissage du programme de musique!